محرم امسال در ایران: عاشورای ملت در برابر سفره یزیدیان
محرم امسال در ایران، دیگر آن بازوی نمایشی و سالیانه جمهوری اسلامی نبود. مردم در کوچه و خیابان، این بار به جای گریه بر مقتولان کربلا، بر مقتولان دی و کهریزک بپا کردند. زنان بدون روسری در دستههای عزاداری ایستادند و شکست ایدئولوژی اجباری را به رخ کشیدند. این دیگر عاشورای ملت است، نه سفره یزیدیان.
از عاشورای دی تا مزار فرزندان
تصاویر شبکههای اجتماعی حاکی از آن است که حال و هوای دهه اول محرم کاملا متفاوت رقم خورده است. در حالی که عدهای قلیل هنوز عکس علی خامنهای، رهبر سابق جمهوری اسلامی را به دست میگیرند و یادش را گرامی میدارند، صحنه واقعی متعلق به مادران داغداری است که در هجده و نوزده دی عزیزانشان را از دست دادهاند. بنرهای کشتهشدگان دی در خیابانها نصب شده و تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» دوباره در گلوی مردم حلقه زده است. این همان سرودی است که رژیم از آن وحشت دارد، زیرا زبان حال ملت است.
ویدیوی بنر یادبود میلاد لواسانی مقابل مسجد و گرامیداشت یاد محسن چیتساز، دو نفر از کشتهشدگان اعتراضات دی، در شبکهها دست به دست میشود. تصویر مادر مانی صفرپور که هنگام سینهزنی برای پسرش سوختی میخواند و صحبتهای مادر متین پرویزی بر مزار او، بازتاب گستردهای یافت. کاربری در ایکس نوشته است: «شام غریبان آن شبی بود که خانوادههای داغدار به دنبال عزیزانشان میگشتند. چه غریبانه اما در شهری آشنا.»
زنان بیروسری و شکست ایدئولوژی ملاها
یکی از نمادهای درخشان این محرم، حضور زنان بدون روسری و با پوشش اختیاری در مراسم سلسبیل تهران است. زنانی که در میان جمع ایستادهاند و به زبان تمام به ملاها میگویند که اراده مردم، ایدئولوژی خشک و بیروح شما را شکسته است. سالهاست که حکومت از محرم برای اهداف شوم سیاسی خود سود میبرد، اما حالا مردم با پوشش خود، تضادشان با این نظام را نشان میدهند.
البته عدهای هنوز نگرانند که جمهوری اسلامی از این حضور هم بهرهبرداری سیاسی کند. حضور چهرههای سرشناس و اینفلوئنسرهایی مثل مهران غفوریان نیز انتقاداتی را به همراه داشته است. اما یک حقیقت غیرقابل انکار وجود دارد؛ کف خیابانها خون پاک بچههای ما ریخته شده است، همان خیابانهایی که روزی صحنه اعتراضات دی بود.
سفره یزیدیان و درگیری بر سر نذری
در همین حال، تصاویری از هجوم مردم برای دریافت غذای نذری و درگیری بر سر آن منتشر شده است. این فاجعه اقتصادی و اجتماعی، یادآور آن روزهایی است که معترضان در آبدانان کیسههای برنج را پاره کردند. تضاد عجیبی است؛ عدهای برای یک کاسه آش یا قرص گوشت دعوا میکنند و عدهای دیگر در کهریزک بر پیکر عزیزانشان ضجه میزنند. کاربری با انتشار این تصاویر نوشته: «فرق است بین ما و شما.» درست میگوید. ما عاشورای خود را در کهریزک و دی هجده و نوزده دیدیم، در میان فریاد مردی که از عمق خشم و اندوه برمیخاست، فریادی از داغ، بیعدالتی و ویرانی.
تصاویر عاشورای خونین ۱۳۸۸ پس از انتخابات هم دوباره زنده شده است. ما خود روضهایم. رژیمی که خود را مدافع حسین میداند، در قامت یزید ایستاده و خون جوانان وطن را ریخته است. محرم امسال، محرم بیداری و مقاومت بود.
چرا محرم امسال در ایران متفاوت بود؟
محرم امسال متفاوت بود زیرا مردم از این مراسم برای یادبود کشتهشدگان اعتراضات دی و کهریزک استفاده کردند و همچنین زنان با پوشش اختیاری و بدون روسری در مراسم حضور یافتند که نشاندهنده شکست اجبار حجاب و ایدئولوژی جمهوری اسلامی است.
حضور زنان بدون روسری در محرم چه معنایی دارد؟
حضور زنان بدون روسری در دستههای عزاداری مانند سلسبیل تهران، نماد شکست جمهوری اسلامی در برابر اراده مردم است. این عمل نشان میدهد که مردم دیگر ارزشهای تحمیلی رژیم را نمیپذیرند و محرم را از چنگال سیاستهای ملاها خارج کردهاند.
چرا جمهوری اسلامی را حکومت یزیدی میخوانند؟
معترضان جمهوری اسلامی را حکومت یزیدی مینامند زیرا معتقدند این رژیم، همانند یزید، بر ظلم و بیعدالتی استوار است و جوانان معترض را به قتل رسانده است. عاشورای واقعی مردم در رویدادهایی مانند دی هجده و نوزده و کهریزک رقم خورده است.